Sorttryk

Om våbentypen generelt.
Klaus

Sorttryk

Indlægaf Klaus » 08 mar 2015, 13:45

Hej allesammen,

i Afa special 2008 blev essays, prøvetryk og nytryk beskrevet af Lasse Nielsen. Han skriver at nogle prøvetryk findes som nytryk i Koefoeds bog "Danske Postfrimærker 1851-1901" Men det er kun den halve sandhet. Koefoeds bog blev fremstillet af Alfred Jacobsen og han hat tilgang til originalstempler.
Desværre har Alfred Jacobsen benyttet originalstemplerne ikke kun for fremstilling af Koefoeds bog men også for production af "private" essays .

Jeg kan vise en trestribe med E32D, E32B og E32C formetlig fremstillet af Alfred Jacobsen. LN og jeg er enige om papiret er for modern for 1882.

Med venlig hilsen
Klaus
Vedhæftede filer
DK, 5 øre våbentype, trestribe, sorttryk, formentlig privat eftertryk.jpg
DK, 5 øre våbentype, trestribe, sorttryk, formentlig privat eftertryk.jpg (238.48 KiB) Vist 3692 gange

Ole

Re: Sorttryk

Indlægaf Ole » 28 mar 2015, 15:31

Hej Claus og alle jer andre
Meget interessant – jeg har været inde og konsulterer Benfield & Nørdams Handbook of Danish Essays and Proofs. der benævner de 3 type 2, type 3 og type1. De nævner ikke denne trestribe. Det eneste sammentryk af forskellige typer essays der nævnes er det der netop har været til salg på Postiljonens auktion (lot 185).
I bogen beskriver de 2 herre imidlertid nogle ”private essay” lavet af Alfred Jacobsen i forbindelse med et foredrag i KPK 1912 om Danmarks to ældste frimærker (2 og 4 rbs.). Alfred Jacobsen producerede i denne forbindelse 3 kort der anvendtes som illustrationer til hans foredrag og en del af dem er senere klippet i stykker of solgt som sorttryk (bind 1 s. 491 – 493). Der nævnes intet omkring reproduktion af våbentype essay men det lyder da som en tænkelig historie at han skulle stå bag din trestribe.
Mvh Ole

Tilbage til "Generelt om våbentypen"